قصة حقيقة رجااااء يابنات ادخلوا واقراوها

رجـــاء من الكل يقرأها…..لكل بنت علي الفيس بوك ياريت تقري الرسالة هاي وتفهميها منيح طبعا اكيد مش انتى البنت هاي اكيد بس ياريت تبعتيها لكل بنت عندك وكل بنت علي الفيس بوك ..

منال بنت عندها 16 سنة دخلت الفيس بوك بسبب اصدقائها اللي قالوا انه حلو وجميل دخلت الفيس بوك وحطت صورة رومانسية عبارة عن وردة حمراء جميلة وقررت انها مش هتضيف غير اصدقائها واقاربها وبس…

وفعلا هادا الي…صار وضلت كل يوم تحط اغانى وفيديوهات رومانسية وصور رومانسية اصلها علي كلامها بنت رومانسية كتير

وبعد فترة لقت واحدة صاحبتها عملة تاك ( *** ) الها علي صورتها وروه رحلة كانوا مع بعض فيها ولقت تعليقات من ناس اصدقائهم وناس من برة

المهم قالت طيب و قامت وبدأت في رفع صور الها كتير جدا جدا وبدأت تقبل صداقات كل الناس ولقت الشباب بدأت تعلقلها شو هل قمر هادا شو هل جمال هادا بجد بسم الله ماشاء الله عليكى قمر منور الفيس بوك وكلام من اللي انتوا عارفينه،

وطبعا بما انها رومانسية فهادا الشي كان عجبها كتير وكل ما تسمع كلام اكتر تحط صور اكتر وتلاقي كلام احلي كل يوم وبعد فترة دخلت الفيس بوك لقت بنت ضايفاها على الأيميل تبعها وحكت معاها وكان بينهم الحوار هاد

امنار : هاي

مروة : هاي

منار : انتى مين

مروة : انا مروة من مصر وانتى ؟

منار : انا منار من القاهرة

مروة : انا 30 سنة متزوجة وانتى

منار : انا 16 سنة

مروة : ياااااااااه انتى لسه صغيرة

منار :هههههههههههه بكرة اكبر

مروة : تعرفي يا منار انى كنت زيك كده بحط صوري وكلها حتى في البيت بس بعد فترة حصلت مصيبة

منار : مصيبة ايه ؟

مروة : لقيت شاب بيكلمنى وبيقولي انا لازم اقابلك قولتله انت مش محترم قالي خلاص براحتك بس صورك دي هتبقي علي كل المنتديات وهفضحك ولقيته بعتلي صوري فعلا عريانة وكأنها حقيقة

منار : يانهاري طيب انا الحق اشيلهم بقي قبل ما اي حد يعمل اي حاجة

مروة : بعد ايه بقي؟ ما خلاص!!هتقابلينى امتى يابنت انتى؟؟

وفجأة بعتلها كل صورها وهي عريانة وكمان شو بيكلم الناس علي اساس انه هو هي وطبعا بما ان البنت صغيرة ومش عارفة تفكر

قالتله خلص انا هقابلك وفعلا راحت وقابلته ولقته انسان مش محترم خالص وطلب معاها انها تطلع معاه شقة وللأسف يا جماعة طلعت

وبجد هاي قصة ط­ظ‚ظٹظ‚ط© وكانت مكتوبة في احد الصحف المصرية ولقت معاه شباب تانيين وطبعا انتوا عارفين شو الي صار

وقالتله خلص هلئ هات الصور قالها صور شو انتى هضلي معانا هنا تخدمينا وضلت معهم لأن خوفها من اهلها كان اقوى من تفكيرها وطبعا خسرت شرفها وخافت ترجع لأهها فقررت انها تكون مع الشباب هدول وبدأو الشباب اصلا بيتاجروا فيها,

وتحولت من مجرد فتاة فيس بوك الي فتاة ليل وكانت جريمة قوية بس الشباب اتحاكموا بس عشان الفناة كانت قاصرة بس الحقيقة انها كانت فاهمة ومدركة خطورة اللي بتعملهوا لله

هادا الشي ممكن يصيرلك يمكن انتى تعرفي تتصرفي تصرف تانى بس ليش اصلا صورك علي الفيس عشان تسمعي كلمة حلوة … اه لا انتى اللي كل اللي عندك بنات بس طيب ممكن تكون باسم بنت وتطلع شاب

طيب بس اعرفي ان صورك ممكن تتاخذ كوبي علي الأقل صورة البروفايل وبعدين اوعي يغرك اسم اكونت اي شاب او حتى بنت ولا صورته ولا اي شئ واوعي تثقي في اي حد مهما كان

وياريت الجملة تبعت "انت اول شاب اكلمه" هاي منسمعهاش ولا حتى نحكيها وما تحكي "بجد انا ما بعرف انا بحكي معك ليش"ساعتها تأكدي انك منومة مغناطيسيا وحتى ان كان الشاب محترم انتى بتعطيه مجال انه يتحول

لازم تحافضي علي نفسك عشان انتى جوهرة ولازم تصونيها قبل ما تتحولي زي منار وأوعى تحطى صور شخصية الك على ايلميل او الفيس بوك.

*** مــنــقــول ***

.
لاحول ولا قوه الا بالله
فعلآ لازم البنت تحرص على نفسهااا
شاكره لككِ

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شتآت البرونزية
.
لاحول ولا قوه الا بالله
فعلآ لازم البنت تحرص على نفسهااا
شاكره لككِ

اكيد لازم تحافظ على نفسها
العفو اختى

مشكورة والحمدلله ما عندي فيس اصلا ………….

لا اله الا الله انا عملى ايميل جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خديجه السيد البرونزية
لا اله الا الله انا عملى ايميل جديد

عادى اهم حاجه انك تراعى الله فى كل شىء
وما تثقيش فى اى حد بسرعه

بارك الله فيكِ
وجعله في ميزان حسناتك
لا حول ولا قوة الا بالله

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سايا_كاجومي البرونزية
بارك الله فيكِ
وجعله في ميزان حسناتك
لا حول ولا قوة الا بالله

وبارك فيكى اختى
تسلمى على دعوتك

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الزنبق الابيض البرونزية
مشكورة والحمدلله ما عندي فيس اصلا ………….

العفو اختى
الحمد لله
فانه اثمه اكبر من نفعه

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.